Jak žádat o odklad školní docházky

Jak žádat o odklad školní docházky

Jaký je postup v případě, že rodiče žádají o odklad školní docházky?

Komu mají žádost podat?

Kdo jim k žádosti píše doporučení?

 

Kdy a jak lze požádat o odklad povinné školní docházky?

„Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni,                         kdy dítě dovrší šestého roku věku. I v případě, kdy zákonný zástupce chce                             požádat o odklad povinné školní docházky, musí dítě přihlásit k plnění                                       povinné školní docházky v základní škole. O odložení povinné školní docházky                         může požádat již při zápisu. 

Žádost se podává řediteli základní školy písemně 

a musí být doložena doporučujícím posouzením příslušného školského                                       poradenského zařízení (PPP nebo SPC) a odborného lékaře nebo klinického                        psychologa (pro tyto potřeby je dostačující doporučení praktického lékaře pro                               děti a dorost).

Pokud dítě dostane rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání a současně je                             povolen odklad školní docházky, musí znovu o rok později k zápisu? Nebo je                         automaticky přijato na následující školní rok?

Jestliže byl dítěti povolen odklad povinné školní docházky, není automaticky                                     přijato na následují školní rok, ale zákonný zástupce dítěte musí opět požádat                                   o přijetí k plnění povinné školní docházky od daného školního roku. Může                                       požádat i na jiné škole, než na které žádal původně.

Dítě se osobně k zápisu dostavit nemusí.

 

Je možné do přípravné třídy zařadit dítě, kterému byl povolen odklad                                                povinné školní docházky, ale které není sociálně znevýhodněné?

Přípravné třídy jsou zřizovány pro děti se sociálním znevýhodněním. S ohledem                               na znevýhodnění dětí jsou stanoveny i nižší počty dětí (7-15 dětí ve třídě). Při                               přijímání dítěte je třeba dodržet obě podmínky stanovené § 47 odst. 1 věta první                               zákona č. 561/204 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném                                 a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Odklad povinné                       školní docházky neznamená sociální znevýhodnění, proto pokud tyto děti nesplňují                           kritéria sociálního znevýhodnění,  nemohou být do přípravných tříd zařazovány.

Pro posouzení sociálního znevýhodnění platí několik kritérií.

 

DESATERO PRO RODIČE PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by                           mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny                             jak výchovné,tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání                                dítěte je nerovnoměrné,že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout,                                      ale může se k nim přiblížit.

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě                                         ovládat své tělo,být samostatné v sebeobsluze

  •   pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází                                     a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném                             prostředí se pohybuje bezpečně)
  •   svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky,                                              zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
  •   je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj,                                              stoluje čistě, požívá ubrousek)
  •   zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat,                                 umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení,                                 uklidí po sobě)
  •   zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na                                   určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
  •   postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)

2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat                                                   a řídit své chování

  •   zvládá odloučení od rodičů
  •   vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
  •   projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
  •   ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede                           odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti                                 či situaci)
  •   je si vědomé zodpovědnosti za své chování
  •   dodržuje dohodnutá pravidla

3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

  •   vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
  •   mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
  •   mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů,                           slov, předložek aj.)
  •   rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí

 

  •   má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím                                            je obklopeno
  •   přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor,                                  a respektuje jeho pravidla
  •   pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres                                        značkou nebo písmenem)
  •   používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
  •   spolupracuje ve skupině

4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou                                    orientaci

  •   je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami                            a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje,                                  skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
  •   zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební                                          prvky apod.)
  •   tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným                                         zápěstím
  •   vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje,                                             vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
  •   umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec,                                                        kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
  •   rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může                                                     chybovat)
  •   řadí zpravidla prvky zleva doprava
  •   používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech,                                            kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě                                             pravák či levák)

5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

  •   rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy,                                      velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné                                 a rozdílné znaky

 

    •   složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek                                              z několika tvarů
  •   rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací                                                            i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
  •   rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé,                                                                         krátké a dlouhé)
  •   sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
  •   najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
  •   rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché                                        symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní                                        dopravní značky, piktogramy)

 

  •   postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového,                                                           co chybí)
  •   reaguje správně na světelné a akustické signály

6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace                                            a orientovat se v elementárních matematických pojmech

  •   má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech                                                           počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka                                      vyjadřuje počet)
  •   orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá                          počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
  •   porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj.v rozsahu                                                     do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)

 

    •   rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec,                                          trojúhelník atd.)
    •   rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
  •   třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria                                                 (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
  •   přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá                                                       („přemýšlí nahlas“)
  •   chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché                                                       problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy,                                                  labyrinty

 

  •   rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole,                                                 nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes),                                                                 pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký,                                              malý, velký, těžký, lehký)

7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost                                                         a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit

  •   soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu                                                                        (cca 10-15 min.)
  •   „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit                                                        i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
  •   záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo,                                                                     je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat,                                          částečně i zhodnotit
  •   pamatuje si říkadla, básničky, písničky

 

  •   přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje                                                   soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí                                                                 a dokončit je
  •   postupuje podle pokynů
  •   pracuje samostatně

8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň                                                         sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

    •   uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví,                                                               umí požádat, poděkovat, omluvit se)
    •   navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje                                                         s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým                                                      pociťuje náklonnost, se kamarádí
  •   nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
  •   je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry                                           se domlouvá, rozděluje a mění si role)
  •   zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech                                              spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
  •   vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
  •   ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud                                               jsou dány  pokyny, je srozuměno se jimi řídit
  •   k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně                                                     (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si,                                                co si druhý přeje)
  •   je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout,                                                          počkat, vystřídat se, pomoci mladším)

 

9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

  •   pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové,                                                    dramatické či hudební představení
  •   zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva                                                    zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
  •   je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů,                                                    zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
  •   svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže                                                  říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
  •   zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své                                            oblíbené hrdiny
  •   zná celou řadu písní, básní a říkadel
  •   zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus                                                                (např. vytleskat, na bubínku)
  •   vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává,                                                    sestavuje, vyrábí

 

  •   hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu,                                                         na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli

10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě                                                           i v praktickém životě

  •   vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě                                                            se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky,                                                 kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
  •   zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně                                               setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit                                           v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí,                                         umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží,                                           zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny                                                     či drobná domácí zvířata)
  •   ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti,                                             u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání                                                 s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
  •   má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky                                        v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném                                     schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví,                                 ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání,                               pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin,                              stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních                                        prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným                                          okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává                                  (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich                                   vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
  •    přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
  •    má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky,                                    jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité                                  poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi,                                  vesmíru)
  •   chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí                                               i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si                                   možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje),                                     zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor                                       při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
  •   zná faktory poškozující zdraví (kouření)
  •   uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí